Sådan transformerer du din blog eller website til en indtægtskilde

Stort set alle virksomheder har en blog. Det kræver derfor noget særligt at skille sig ud fra mængden og konvertere læsere til kunder. Du kan publicere spændende og relevant indhold, der tiltrækker trafik til dit websted, men hvis din blog ikke er optimeret til konverteringer, er der intet vundet.

Al website-trafik og visninger af blogindlæg betyder intet, medmindre de besøgende konverteres til kunder og i sidste ende indtægter for din virksomhed. Bortset fra at skabe indhold, der holder din læsers opmærksomhed, bør du således fokusere på at producere indhold, der skaber konverteringer. Her følger fire enkle tips til at hjælpe dig med dette.

1. Skab godt overblik for læseren

Et flot enkelt layout, der giver den besøgende mulighed for hurtigt at læse – eller skimme – gennem dit indhold er et must. Korrekt brug af overskrifter og små afsnit gør indholdet lettere at fordøje. For at reducere læsetiden er det også en god ide at give tidsforventninger i begyndelsen af teksten. Ved fx at skrive ”5 min læsetid” kan læseren få begreb om, hvor meget tid det tager at læse al indholdet.

Bortset fra det faktiske indhold, vil du gerne sikre dig, at du har en søgefunktion, der er tydeligt synlig, ligesom det er en god ide at vise relateret indhold nederst. Alt sammen er med til at skabe overblik for læseren, som dermed er mere positivt stemt over for indholdet.

2. Skab engagement

Ikke alle indlæg vil gå viralt. Der er en lille, næsten usandsynlig, chance for at det sker for et enkelt eller to indlæg. Derimod er der en stor chance for, at indholdet vil falde i god jord hos dit publikum og trigge dem til at dele på tværs af sociale medier med deres forbindelser, hvilket også kan være din målgruppe.

Sørg derfor for, at du har ”Social sharing”-knapper sat til, der er nemme at finde, ligesom som du bør aktivere kommentarer til din blog.

Kort fortalt er det altså vigtigt, at du lægger op til engagement – også selvom din branche ikke er den mest spændende. I denne forbindelse bør du hele tiden tænke på, hvad læserens behov er – hvorfor vedkommende læser indlægget. Repræsenterer du fx et advokat-firma, vil der være stor sandsynlighed for, at modtageren læser indlægget, fordi det udgør en løsning til et akut problem, vedkommende står med. Derfor er det vigtigt, at det engagement, du gerne vil igangsætte hos modtageren, passer til modtagerens behov.

3. Test forskellige indholdsformater

Blogs, der udelukkende består af indlæg baseret på tekst, bliver hurtigt kedelige for modtageren. Derfor er det en god ide at teste flere forskellige indholdsformater såsom video og infographics. Især infografikker kan være rigtig nyttige, da de ofte skaber stor opmærksomhed og er nemme at dele. Det er naturligvis blot vigtigt, at de er overskuelige, så de gavner forståelsen, mere end de forvirrer.

Du ved ikke, hvilken type indhold dit publikum foretrækker, medmindre du tester flere variationer, dvs. prøver forskellige indholdsformater af og monitorerer, hvad dit publikum reagerer mest positivt på. Sørg derfor for at teste og analysere dine data og foretage løbende justeringer for at forbedre dine konverteringer. Og gør dette ud fra devisen: Antag aldrig – test altid.

4. Brug Google AMP til at forbedre ydeevnen og brugeroplevelsen

Eftersom størstedelen af ​​din blogtrafik sandsynligvis kommer fra mobilenheder, er hastighed nøglen og bør være dit primære fokus. Tilbage i oktober 2015 introducerede Google AMP med et simpelt mål: at øge hastigheden på websider, der er tilgængelige via mobile enheder. AMP er en open source og en af ​​de nemmeste måder at drastisk forbedre din mobile ydeevne på, både til gavn for din SEO og brugeroplevelse.

Hvis du eller nogen i dit team har en smule HTML-viden, kan du få fat i koden her, eller hvis du bruger WordPress til din blog, kan du downloade det gratis plugin her. Selvom AMP er open source, har mange blogs stadig ikke implementeret det. 

Del denne side

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

PLICO Aarhus

+45 7174 1457
Man-Tors: 8.00 - 16.00 | Fredag: 8.00 - 15.00

PLICO København

+45 7174 1457
Man-Tors: 8.00 - 16.00 | Fredag: 8.00 - 15.00